Waar komen onze talenten vandaan

Waarlijk de schepping van ieder van jullie vindt plaats in de buik van de moeder’. (Hadith Nawawi)

“Hij is Degene die jullie vormt in de baarmoeders hoe Hij wenst. Er is geen God behalve Hij, de Almachtige, de Alwijze.”  (Koran 3:6)

Masha Allah, deze vers is wellicht het antwoord op waar onze talenten vandaan komen.
Allah heeft ons geschapen in de buik van onze moeders. En wanneer de ziel wordt ingeblazen, is ons leven, ons een lot (Qadr) bepaald door onze Heer.
Vier zaken zijn dan reeds bepaald in de baarmoeder: ons levensonderhoud, onze levensduur, onze daden en of we gelukkig worden of niet.

Het werkelijke  bestaan van de mens schuilt in zijn ziel, daar bevinden zich ook alle karaktereigenschappen, wijsheid, wil, emoties en motivatie.

We kunnen dus stellen dat in de ziel al is ingeblazen waar onze talenten, kwaliteiten en interesses liggen. Als we geloven dat Allah swt alles heeft gemaakt, waarom zou hij dan onze talenten t.b.v. onze taak op de wereld ook al niet bepaald hebben? In de westerse psychologie spreekt men van een aangeboren talent, in de islamitische psychologie komt dit overeen met een talent dat Allah swt geschapen en ingeblazen heeft.

Want elk kind wordt namelijk geboren als Moslim.  Hoe zou het ook anders kunnen, Allah swt heeft voor elke ziel een rol en taak op deze wereld bepaald; een levenstaak. Niet voor niets hebben we mensen in alle varianten; artsen, leraren, geleerden, bouwers, schrijvers en zo meer. Dit kunnen zij alleen verrichten als ze daar de juiste talenten, eigenschappen en kwaliteiten, en eigenschappen en interesses voor hebben.

Met het gegeven dat Allah swt onze Qadr heeft bepaald, kunnen we concluderen dat onze dromen voortkomen uit onze ingeblazen talenten.
Deze talenten, zijn de drijfveren van onze dromen, onze verlangens, onze passie en ons streven. Immers; we worden getrokken naar onze oorspronkelijke Fitrah; ons doel waarvoor we zijn gemaakt.

Talenten zijn herkenbaar aan door het feit dat ze bij jou horen. Ze passen bij jouw aard, en potentieel. Een talent komt van binnenuit. Je hebt een innerlijke motivatie en de wens om je talent in te zetten. (zgn. intrinsieke of innerlijke motivatie); niet omdat iemand het van je vraagt. Talenten zijn je levenslange bronnen van positieve krachten waaruit je kunt putten.

Onderzoek dus goed waar jouw talenten, dromen en verlangen liggen. En weet dat deze zijn ingeblazen door Allah swt, hij heeft een taak voor je weggelegd voor op deze wereld. Een taak naast het aanbidden en gehoorzamen van Allah.

Laat je in jouw onderzoek je niet misleiden door ” ik voel mij hier goed bij, dus dit is mijn talent”. Want het zou ook een ingeving van de saytaan kunnen zijn. Een manier om te herkennen of het van saytaan of Allah swt is. Is om je af te vragen. Zal Allah hiermee tevreden zijn?

Deze vraag zou je in sha Allah de juiste pad leiden.

Ik zou zeggen, ga voor jouw dromen. Het is wat Allah van je wil.. Masha Allah

3 Comments

  1. Hier was ik naar op zoek! Hartelijk dank voor jou talent te delen!

  2. Mashallah
    Lieve zuster
    Ik ben ook op zoek naar mij talent
    Dat vind ik lastig
    Omdat ik veel talent heb
    Enelke keer denk jaa dit ismij talent
    Maar inshallah zal ik het vinden

    1. Salaam ayleikoem zuster,

      Barak allahoe fiek voor je reactie. Ja.. Dat is idd een taakje om te doen. En in shaa Allah ga je daar aandacht aan schenken. Ik heb speciaal voor moslima’s een methode ontwikkeld, waar je ook met je talenten bezig gaat.
      D.R.E.A.M methode.

      Misschien een idee. En anders kom he in shaa Allah in je zelfonderzoek je talenten tevoorschijn.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *